Ämne: Mystiska väggfläckar Skrivet av: Anna 2011-01-16 11:06:19
Jag hoppas att någon känner igen detta problem och kan ge förslag till lösning. Problemet har funnits i många år i mina morföräldrars hus. Nu har båda avlidit och huset skall säljas så småningom, men först måste vi få bukt med det här problemet:
På en enda vägg i ett av sovrummen ingen annanstans i huset uppstår gråaktiga fläckar. Ungefär halva väggen påverkas och störst ansamling av fläckar finns det närmast taket, med ett fåtal spridda fläckar även en bit in på taket. Någonstans mitt på väggen upphör fläckarna och inga fläckar har spridit sig till golvlisterna. Anticimex har varit inkopplade och tagit prover utan att hitta något. För ett par år sedan tapetserades rummet om och väggarna slipades innan den nya tapeten sattes upp. Fem dagar senare hade fläckarna kommit tillbaka. De känns inte fuktiga eller feta. Konstigt nog har de inte gått igenom på tapeten i intilliggande rum.
Vi står helt handfallna och vet varken ut eller in. Den enda möjlighet vi ser i nuläget är att ta dit en snickare och plocka ned väggen. Direkt ovanför rummet i fråga enplanshus ligger vinden täckt med isoleringsmaterial. Finns det något sådant som kan ge upphov till fläckar av det slag jag beskriver? Det konstigaste är nog att fläckarna dyker upp men sedan avstannar spridningen. När de väl sitter där förvärras de således inte, vilket jag antar skulle vara fallet om det var fukt- eller mögelskador. Vi kan inte heller förstå varför de inte dyker upp i andra rum. Huset är genomgånget med "fuktdetektor" och har förklarats helt fritt från fukt.
Detta problem har de senaste tio åren gäckat en rad experter, och trots tusentals kronor i arvoden har ingen lyckats lösa problemet. Min förhoppning är nu att någon känner igen problemet och vet vad man skulle kunna göra åt det. Annars är risken att de nya husägarna kommer att hålla oss ansvariga framöver om fläckarna dyker upp på nytt efter nytapetsering.