[ANNONS] 
             START     VILLANYHETER     VILLATIPS     VILLAARTIKLAR     FORUM     ANNONSERA  OM VILLAPORTALEN   
Utställningar
HITTA OLIKA VARUMÄRKEN
 Friggebodar - Förråd
 Fritidshus
 Färg - Träskydd
 Garage - Carport
 Grund - Dränering - Avlopp
 Marksten - Murar
 Natursten
 Pooler
 Stenhus
 Timmerhus
 Trähus
 Trähus - Putsad fasad
 Uterum - Vinterträdgård
 Uppvärmning

Hitta hantverkare
LOKALA ÅTERFÖRSÄLJARE
 Lokala husföretag

INSPIRATION
 Villanyheter
 Villatips
 Villaartiklar
 Köpa hus-skolan

INFORMATION
 Forum
 Tillverkarregister
 Press
 Annonsera
 Om Villaportalen
 Kontakta oss
 Hitta på sidan
 Tipsa en vän
Tipsa en vän om Villaportalen!
Fyll i formuläret nedan om du vill tipsa någon du känner om Villaportalen.
Din väns namn:

Din väns e-post:

Mitt namn:

Min e-post:

Gör till startsida
 Gör till favorit
 Nyhetsbrev
 Startsidan

NYHETSBREV
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av nyheter, tips, artiklar och inspiration.

>Se tidigare nyhetsbrev  
Fyll i din e-postadress

ANDRA PORTALER

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Luftvärmepump problem' innehåller 10 inlägg.  
  Villaforum >>  Luftvärmepump problem >>    
 Ämne: Luftvärmepump problem
 Skrivet av: Ammis 2008-11-11 20:28:39
Är det någon som har problem med att det blir massor med is i utomhusdelenJag blir tokig snart, är inne på masin nr3, och nu har den här oxå börjat isa.... och den blåser nästan kallt.är det gasproblem eller värmeslingaSer aldrig att det kommer vatten ur slangen på utsidan, men själva utomusdelen blir full av svallis.Har pratat med leverantören, som aldrig har tid att komma, och säger att de är ett vanligt problem, häll på varmvatten tills den blir ren.Men hallå, man kan inte påstå att det är ekonomi att ha de så här.Har även tagir upp ett stort håll i botten för att få vattnet att rinna bort, men det hjälper inte.Vad har ni gjort för någon om ni har dessa problem, vill inte sätta på pannan då jag har direktel....Tacksam för alla svar

Ämne: Svar på Luftvärmepump problem
 Skrivet av: Hans Z 2009-01-04 13:33:56
Har samma problem för andra gången med min Panasonic-pump som vi haft i 3 år i vårt fritidshus. Förra gången kom det ut en gubbe som la dit en värmekabel som skulle åtgärda problemet men igår när vi kom ut var det is i utomhusdelen igen. Vi vill också veta hur man kan förebygga isbildning.

Skrivet av: Besviken luftvärmepumpsägare 2009-10-18 11:19:18
Hej, har samma problem och har haft det sedan dag 1. Leverantören kan inget göra säger de. Jag skulle tro att pumpen drar betydligt mer el då den är helt full med is och levererar dåligt med värme. Vad göra? Kanske dags för en anmälan?

Skrivet av: carina 2009-10-28 18:50:54
hej på er!
vi har haft problem med vår pump sen första början 3 år. utedelen slår back drar in kallluft. då går patron in ska värma upp i stället, man kan ju bara gissa hur mycket ström det drar när dom båda jobbar mot varandra.
vi har haft 16 grader inne när vi vaknat vid ett flertal tillfällen. is på både ute slangar värmeväxlarn som sitter på insidan. nu har vi stängt av den borrat i stället orkar inte mer!
har varit inne på att stämma företaget som inte vill veta av oss.
kan vi ha samma leverantör???
isåfall kanske man ska slå sig i hop?
vår heter "starline" äldra gubbe som säljer utan mellanhänder..
carina.

Skrivet av: micke 2009-11-03 21:55:53
Har , efter 3 år med en Panasonic Sverigepump, nu fått samma problem som ni beskriver, för fösta gången. En jättestor isklump som satte igen hela skiten. Tog värmepistolen för att få bort isen...men vad gör jag nu?

Skrivet av: Anders 2009-12-04 17:45:35
Om man har sparat kartongen kan man sätta den på utedelen och köra kyla i 15-20 minuter. Då snabbavfrostas utedelen. Har inte provat själv, men fick tipset av killen som installerade.

Skrivet av: KO 2009-12-30 00:10:39
Hej,
har haft samma problem, hörfönen rensade isen en dag med plusgrader, tack och lov.

Tips! Tror jag snålkörde den vid -18, brassa på till åtminstone 20 när det är så jävla kallt, för låg temp för dålig avfrostning, för låg effekt in, för låg effekt till frostning.

Har just ju -17 och utedelen gör sitt jobb. Kostar ju pengar till Vattenfall, men va fan ska man göra.

/Kjell

Skrivet av: öbo 2010-01-08 11:29:37
tack för tipset med kartong över.

Skrivet av: Alkemist 2010-01-22 18:27:24
Hej,

Jag har en panasonic som har samma problem och min lösning har varit att stänga av pumpen och tar en vattenkanna med varmvatten och bara ösa på. Isen försvinner och sen är det bara att starta pumpen igen. För att förhindra isbildning under utomhus delen har jag en frigolit skiva som luter utåt från under pumpen. Kondensvattnet hinner inte frysa innan det rinner ifrån pumpen. Först hade jag en träskiva men då blev det bara en isklump under.

Skrivet av: einar 2010-02-01 16:17:00
Hej alla "ispumpsägare"

Jag har 2 st Panasonic Luft/Luft pumpar varav de ena sitter väldigt utsattUppe på carporttaket och väldigt bökigt att komma åt, den har isat igen varje dag i snart 2 månader! Tipset jag får av installatören är just hårfön i kombination med ett hästtäcke? och att bränna av ett pat kWh timmar, ska det vara så med en pump för 16000!
Där är så mycket is så bladen från fläkten tar i och brummar så att vi får stanna den på natten för att kunna sova, dags för Arn kanske. / SE