Ämne: Luftvärmepump problem
Skrivet av: Ammis 2008-11-11 20:28:39
|
Är det någon som har problem med att det blir massor med is i utomhusdelenJag blir tokig snart, är inne på masin nr3, och nu har den här oxå börjat isa.... och den blåser nästan kallt.är det gasproblem eller värmeslingaSer aldrig att det kommer vatten ur slangen på utsidan, men själva utomusdelen blir full av svallis.Har pratat med leverantören, som aldrig har tid att komma, och säger att de är ett vanligt problem, häll på varmvatten tills den blir ren.Men hallå, man kan inte påstå att det är ekonomi att ha de så här.Har även tagir upp ett stort håll i botten för att få vattnet att rinna bort, men det hjälper inte.Vad har ni gjort för någon om ni har dessa problem, vill inte sätta på pannan då jag har direktel....Tacksam för alla svar
|
Ämne: Svar på Luftvärmepump problem
Skrivet av: Hans Z 2009-01-04 13:33:56
|
Har samma problem för andra gången med min Panasonic-pump som vi haft i 3 år i vårt fritidshus. Förra gången kom det ut en gubbe som la dit en värmekabel som skulle åtgärda problemet men igår när vi kom ut var det is i utomhusdelen igen. Vi vill också veta hur man kan förebygga isbildning.
|
Skrivet av: Besviken luftvärmepumpsägare 2009-10-18 11:19:18
|
Hej, har samma problem och har haft det sedan dag 1. Leverantören kan inget göra säger de. Jag skulle tro att pumpen drar betydligt mer el då den är helt full med is och levererar dåligt med värme. Vad göra? Kanske dags för en anmälan?
|
Skrivet av: carina 2009-10-28 18:50:54
|
hej på er! vi har haft problem med vår pump sen första början 3 år. utedelen slår back drar in kallluft. då går patron in ska värma upp i stället, man kan ju bara gissa hur mycket ström det drar när dom båda jobbar mot varandra. vi har haft 16 grader inne när vi vaknat vid ett flertal tillfällen. is på både ute slangar värmeväxlarn som sitter på insidan. nu har vi stängt av den borrat i stället orkar inte mer! har varit inne på att stämma företaget som inte vill veta av oss. kan vi ha samma leverantör??? isåfall kanske man ska slå sig i hop? vår heter "starline" äldra gubbe som säljer utan mellanhänder.. carina.
|
Skrivet av: micke 2009-11-03 21:55:53
|
Har , efter 3 år med en Panasonic Sverigepump, nu fått samma problem som ni beskriver, för fösta gången. En jättestor isklump som satte igen hela skiten. Tog värmepistolen för att få bort isen...men vad gör jag nu?
|
Skrivet av: Anders 2009-12-04 17:45:35
|
Om man har sparat kartongen kan man sätta den på utedelen och köra kyla i 15-20 minuter. Då snabbavfrostas utedelen. Har inte provat själv, men fick tipset av killen som installerade.
|
Skrivet av: KO 2009-12-30 00:10:39
|
Hej, har haft samma problem, hörfönen rensade isen en dag med plusgrader, tack och lov.
Tips! Tror jag snålkörde den vid -18, brassa på till åtminstone 20 när det är så jävla kallt, för låg temp för dålig avfrostning, för låg effekt in, för låg effekt till frostning.
Har just ju -17 och utedelen gör sitt jobb. Kostar ju pengar till Vattenfall, men va fan ska man göra.
/Kjell
|
Skrivet av: öbo 2010-01-08 11:29:37
|
tack för tipset med kartong över.
|
Skrivet av: Alkemist 2010-01-22 18:27:24
|
Hej,
Jag har en panasonic som har samma problem och min lösning har varit att stänga av pumpen och tar en vattenkanna med varmvatten och bara ösa på. Isen försvinner och sen är det bara att starta pumpen igen. För att förhindra isbildning under utomhus delen har jag en frigolit skiva som luter utåt från under pumpen. Kondensvattnet hinner inte frysa innan det rinner ifrån pumpen. Först hade jag en träskiva men då blev det bara en isklump under.
|
Skrivet av: einar 2010-02-01 16:17:00
|
Hej alla "ispumpsägare"
Jag har 2 st Panasonic Luft/Luft pumpar varav de ena sitter väldigt utsattUppe på carporttaket och väldigt bökigt att komma åt, den har isat igen varje dag i snart 2 månader! Tipset jag får av installatören är just hårfön i kombination med ett hästtäcke? och att bränna av ett pat kWh timmar, ska det vara så med en pump för 16000! Där är så mycket is så bladen från fläkten tar i och brummar så att vi får stanna den på natten för att kunna sova, dags för Arn kanske. / SE
|
Skrivet av: pekka 2010-12-29 12:20:26
|
panasonic skit....
|
Skrivet av: Niklas 2011-01-19 17:04:00
|
Is på utedelen beror ibland på att avfrostningen inte fungerar precis som det ska. Under avfrostningen "vänder" pumpen på gasflödet, så det blir varmt på utedelen och lite lite kallt inne. Alltså hämtar den energi från inneluften och avger den energin i utedelen så den blir varm och avfrostas. Skulle det vara så att innedelen eller filtrena är mycket smutsiga, kan värmepumpen ha svårt att ta upp värmeenergi från inneluften då lufttillförseln är "igentäppt", vilket resulterar i ingen tillfredställande avfrostning. Ett annat vanligt problem är att det kan vara gasbrist i systemet. Då finns det helt enkelt inte tillräckligt med gas för att värma upp utedelen. Vissa modeller av Just panasonic brukar man ibland eftermontera en värmeslinga längst ner i utedelen då avfrostningsvattnet från utedelen ibland hinner frysa till is och täppa igen avrinningshålen.
|
Skrivet av: A 2011-01-31 14:36:29
|
Har sedan tidigare 2 st Daikin och köpte nu en Mitshubishi. Utedelarna står precis jämte varandra. Daikin kan jag kört i 2 år och har 2 innerdelar till den och inte en antydan till is eller oljud. Haft min nya i 1 månad nu och den ser ut som en iglo:
|
Skrivet av: Mats 2011-02-08 23:48:53
|
Har en Sanyo luftvärmepump den har fungerat bra tills nu. Blåser ganska kall luft inne ingen varmluft längre trots att det är runt -2 grader. Har hört att ingen pump blåser varmt vid minus 20. Kan förstå att dom blir isiga det har ju vart typ minus 25 i många dagar i 2 år nu så då hade jag också fryst om jag hade stått ute hela tiden så det får man ta och som det verkar vad jag har läst här ska man alltså blåsa med hårblås eller hälla varmvatten på utedelen? vart? på maskinen eller på ishögen under maskinen och varför? Har för övrigt hört att panasonics nya modeller ska vara helt klart bäst på svenskt klimat super scroll 9. Är allra bäst med typ 5.6 kw per 1 kw in. Ingen har effektivare omvandling. Kör på den alla som vill ha en fungerande pump. Dom hade problem med deras pump för 3 år sen men den delen som var fel då tror jag dom bytte ut gratis men den nya ska vara grym! tacksam för svar på mina frågor.
|
Skrivet av: briny 2011-02-14 10:33:11
|
Har en Toshiba Daisekai, som vi haft i över två år. har aldrig haft problem med isbildning på utedelen. I natt var det -21, men värmepumpem tuffar på som vanligt och blåser in varm skön luft. Det bästa köp vi gjort!
|
Skrivet av: TE 2011-02-22 10:14:13
|
Samma problem med IVT, totalt igenisat. 11 grader är vad värmepumpen presterar inomhus. Detta duger inte.
|
Skrivet av: roljen 2011-02-27 17:44:56
|
Hej Vi har en IVT på fritidshuset. Fyra vintrar har den arbetat perfekt. Vi har kört ibland på 10 grader och ibland på 18 grader. Nu, den femte vintern har problemen börjat. Två gånger har vi varit där och isat av med en hårfön och det har gått hyfsat bra. Nu tredje gången när vi var där och kollade hade det byggts på så mycket is att propellern stannat flänsarna var övertäckta. Därför valde vi att stänga av och åka hem och vänta på plusgrader några dagar. Min undran är varför den går 4 vintrar utan problem men nu börjar krångla. Hur kan man åtgärda problemet?
|
Skrivet av: flex 2011-12-11 16:19:08
|
Det låter som att ni har problem som ni inte skall ha. En värmepump ska klara av att avfrosta automatiskt. Om man nu skulle behöva avfrosta den manuellt så kan man tvinga kyldrift, då växlar man ute och innedel kan man säga så att utedelen blir den varma sidan det är detsamma som en avfrostning.
Här hittar ni lite nyttig information om värmepumpar: http://www.eoptimering.se/varmepumpar.html
|
|