[ANNONS] 
START VILLANYHETER VILLATIPS VILLAARTIKLAR BRANSCHNYHETER FORUM ANNONSERA OM VILLAPORTALEN

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'fuktskydda källarvägg' innehåller 12 inlägg.  
  Villaforum >>  fuktskydda källarvägg >>    
 Ämne: fuktskydda källarvägg
 Skrivet av: Sven Karlsson 2005-06-22 08:24:03
Jag har en gamal källare utan isolering som jag skall ordna till extra rum.Jag är rädd för att det kan bli fukt i grunden där, suteräng. Måste jag gräva på utsidan för att fuktskydda eller kan jag fixa till ngt från insidan, vilket skulle underlätta betydligt?

Ämne: Svar på fuktskydda källarvägg
 Skrivet av: Roslagen 2005-06-23 20:01:23
Det skall finnas en färg som målas på insidan och på det sättet hindrar fukt. Det är en ganska ny metod och alla byggvaruhus kanske inte känner till detta. Vet ej själv vad den heter, men jag har problem med fuktinträngning i källaren och skall gräva upp och omdränera samt isolera med Isodrän eller liknande. Pratade om detta med en bekant som har en större byggfirma. Han tipsade om färgen, men i mitt fall behövs det ändå ny dränering så jag måste göra allt.

Skrivet av: Palle 2005-07-04 14:32:22
Jag målade insidan av en garagevägg med en sån färg, det gick inte att vara i garaget på flera veckor sedan. Det sved i ögon och hals så in i H e.

Skrivet av: Fredde 2005-12-04 09:45:49
Har precis gjort ordning på min grund. Var också rädd för fuktgenomslag. Grävde upp runt om och lät de stå och torka. Så långt inget ovanligt. Satte därefter podrän enligt konstens alla regler. Vad vill jag komma med detta? Jo, det var mycket enklare än vad jag trodde. Nästan på gränsen till löjligt. Det är värt att göra det från grunden så att säga. Vist det tar lite tid men det är värt de.... Hur du än gör så lycka till.

Skrivet av: snickarn 2005-12-06 23:02:27
Om fukt finns så pröva alltid att först leda bort regnvattnet från stuprören så långt bort från huset Om fuktgenomslaget fortsätter så lutar det åt en omdränering av huset . Börjar fukten komma på fler ställen än i hörnen på huset så är det ett tecken på dålig dränering,annars prova med det första tipset enligt ovan.

Skrivet av: Hjalle 2006-01-04 22:45:50
Färgen som man ska avända sig av ska vara en variant som är fri från plast har ja starkt för mig. Det var min besiktingsman som sa detta när han visa mig hur ja skulle göra med min källare

Skrivet av: Tias 2006-06-08 14:11:18
Färgen heter DRYLOK kommer från MochP DIY, i göteborg... //Mattias

Skrivet av: Jäffällabo 2008-11-03 13:55:42
Har haft problem med min källarvåning och var tvungen att gräva upp och dränera med isodrän. Fungerar bra men på ena gaveln finns ett garage, och kunde alltså inte dränera där, och där har jag fukt. Har testat att ta bort putsen och putsa på nytt med Sika i bruket. Detta verkar inte hjälpa. Vid kakling av våtutrymme isolerar man ju med ett spackel. Kan man inte göra det med hela väggar och hålla fukten ute

Skrivet av: Nötväckan 2010-07-12 17:39:21
Täta får /kan man bara göra på utsidan. På insidan ska man bara ha material /färg som andas så att man kan värma/ ventilera/ torka. Blir det fuktfläckar eller lukt får man fräscha upp färgen tapeten /panelen. Återkommer det måste man dränera / isolera på utsidan, men grunden kommer man ju inte åt så då blir det ventilerad platonmatta?

http://www.sovrumsportalen.se