Ämne: Älvsbysjukan
Skrivet av: Nybyggare 2005-10-20 11:37:01
|
HEj!
Någon som vet vad älvsbysjukan innebär?
Jag läste det på ett forum men fick inte grepp om vad det skulle vara.
Vi planerar att bygga ett älvsbyhus , så det hade varit högst intressenat att få veta det.
Mvh
Richard
|
Ämne: Svar på Älvsbysjukan
Skrivet av: Spröjsmakarn 2005-11-04 20:24:58
|
Problem med mögeltillväxt (Svartmögel)i trossbotten förekommer ofta på hus med torpargrund.
På ett område med 33 hus hade 32 mögeltillväxt i krypgrunden pga kondensproblem
Älvsbyhus har löstproblemet med en frånluftsfläkt/avfuktare i kryputrymmet.
Gamla hus med torpargrund klarade sig bättre då man eldade med ved och eldstadens fundament värmde upp utrymmet under huset
|
Skrivet av: anders.o 2008-07-10 10:58:21
|
Gjuten platta till Älvsbyhusen. Finns det någon som har placerat sitt Älvsbyhus hus på en tex. supergrund med värmegolv, vill bygga deras största vinkelhus men är mycket skeptisk till krypgrunder efter att jag läst Anticimex rapport om att nästan alla med krypgrund får problem med mögel, någon som vet
|
Skrivet av: tess 2009-01-28 23:18:07
|
det går inte att ha grundplatta till ä-hus inte heller källare. Min far och mor har ett hus som är 25år gammalt med kryprund och det är inga konstigheter. Kanske om 100år men vem lever då
|
Skrivet av: bi 2009-03-02 16:59:54
|
har haft torpargrund på det hus jag bor i nu sedan 1976 utan problem o är själv igång att bygga ett älvsbyhus har även renoveren hel del hus som är byggda direkt på platta enligt det gamla sättet o det är inte speciellt kul med alla skador man kan hitta där ,med en bra torpargrund har man i alla fall koll på läget.
|
|